Perra gästbloggar = Havre är du inte klok!

Vi sitter i bilen på väg hem från tävlingsmöte med KRK på Högbo Ridklubb.
På plats har jag fått tag i en broshyr från Kraft med utfodringstips och gissa om jag
gick igång på alla hovarna när jag hittar ett recept på hästgodis!
Jag smider en plan att shoppa indigrenser i halvsmyg på vägen hem. Men Patricia anar oråd och ifrågasätter genast mina planer. Tänkte att det kanske var lika bra att berätta utifall jag skulle vara snett ute. Dum som jag va började jag med att säga - jag ska göra godis av havre. Varpå Patricia utbrister - Havre, är du inte klok?! Snabbt får jag nu försöka rädda situationen och berätta in i minsta detalj vad jag tänkt göra. Och det var ju faktiskt havregryn och inte ren havre som tokan trodde ;) Men tydligen hade hon provat ha Fille på havre en gång i tiden vilket resulterade i att han såg spöken mest överallt och kunde han så skenade han hellre än helst. Inte riktigt samma Fille som jag lärt känna så jag kunde förstå hennes impulsiva reaktion, haha.
10 minuter senare lämnar iaf en smilande Perra ICA Maxi med alla indigrenser =) NU skall det bakas hästgodis.
 
Recept. Stor laddning.
1/2kg Havre gryn
1/2kg Rågmölj
1/2kg Melass eller sirap.
 
Rör ihop alla indigrenserna i en bunke, knåda ihop allt tills du har en klibbig deg.
Gör nu små runda kulor på ca 1cm. Lägg bakpapper på en plåt och
grädda i ugnen på 180grader i 10-15 minuter.
"Havre"kulorna är klara när do fått lite färg och går att bryta sönder.
 

Nu kör vi...


Gegga gegga röra dega
 

Taaa da,.. dom runda är utföra av ett proffs. *host* Patricia ;)
Dom riktigt små är när hästen bara varit lite bra, dom stora när dom varit superduktiga =)


In i solariet på 180grader för att ge dom lite färg.
 

Ticktak... 10-15 munter.
 

Raketbränslet klart!
Nu återstår bara test i stallet =)
Resultatet kommer imorgon =)
 

Kommentarer
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

SV: hmm. är osäker på vem du syftade på. Men jag syftade på den lilla bruhåriga, mulliga tjejen med en vit ponny.

2010-02-08 @ 12:07:16
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/
Postat av: Danielle Hansevall'

Sv: Haha ja ibland blir det verkligen förvirrat.

Och alla hästarna på ridskolan har ett eget täcke på vintern!

Oj vi har ungefär 19 hästar och 20 ponnyer. Sen finns det massvis med privathästar också :)

Ridklubben är Botkyrka Ridsällskap :)

2010-02-08 @ 16:23:28
URL: http://lifeofdanni.blogg.se/
Postat av: STOCKHOLMSJENNA - Sveriges tredje största hästblogg!

SV: nu när jag kollade på de senaste avsnittet som las ut på svt play så kan jag säga att jag förstår varför du trodde att vi ogillade gymkhana tjejen. gaaah!!! säger jag bara. Och hon hade väl haft hästen i 10 veckor eller hur det var?

2010-02-08 @ 17:14:00
URL: http://stockholmsjenna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0