Rida rida ranka..... =)

Det är ingen nyhet att ridsport kallas för snobbsport - i negativ bemärkelse. Visst kostar det att rida oavsett nivå. Allt från ridskola till att ha egen/egna men särskilt glammigt bakom kulisserna är det ju knappast. Eller är det snobbigt att stå och skotta fram en översnöad undertråd i några hundra meter? är det snobbigt att bära/dra/skjutsa, sparka fram några pallar spån i snön? Hämta och bubba runt hö som verkar vara som magneter och kryper innanför kläderna och sticks. Tider ska passas och i vännerlistan står nästan bara folk som pratar i termerna förhållning, foderstat, hjälpernas rätta inverkan, serie byten (inget jag lider över). Fördelen med ridsport är ändå att det finns så extremt många olika grenar och möjligheter och har man inte råd att själv äga så finns det många som söker medryttare osv.
Jag älskar hästlivet - men det är sååååå mycket slit, planering och jobb för att man förhoppningsvis ska lyckas få skina 5 min tävlingbanan. Det underbara är att man alldrig blir helt fullärd - en duktig ryttare ska alltid vara öppen att lära sig mera!

Idag har det iaf inte varit så mycket gårdsarbete. Utan det har mest varit ridning på agendan. Var ner med Spaniz till ridhuset och tränade enkla och seriebyten. Det gick så himla bra!!! Vi gjorde i vart 5, 4 och 3 några gånger om och det var med energi och gest. Jag blev så himla överlycklig och trissad så det till och med var jag som råkade trassla till det för vännen. Fick klappa till mig själv och göra om ... lika bra igen! Imorgon blir det belöning och rejsa lite i skogen.
Fille och jag var ute och pulsade i snön medan solen värmde som mest. Trots att han var lite spänd och trippig så är det roligt att rida honom. Han är fräsh och med på noterna!
Sen var det dags att sätta sig i sadeln på "Foxy Lady" igen. L hade tagit till sig det jag sagt förra gången och varit lite mer konsekvent i sin ridning. Mycket volter och vändande blir det så att hon själv måste bromsa och balansera upp sig istället för att rusa runt och få mig i tyglarna. Hon får en fin sida så snart hon bara slappnar av, sänker halsen och höjer ryggen. De stunderna är inte så långa ännu..... rodeoturerna är desto länge. Men tålamod är en viktig egenskap när man håller på med hästar. Det här ska nog gå vägen med lite jobb ;) På fredag är det dags igen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0