Träningssnack

Har faktiskt suttit och klippt ihop lite film på "Ladyn" som jag har i träning. Kanske kommer upp här sen. 
Fröken gjorde stora framsteg i fredags - minsann! Det här passet red vi oss igenom och för det mesta använde hon hela registret med fyra ben och inte bara två som förra gången. Det gjorde mig verkligen superglad. Men hon har mycket saker i huvudet och det gäller att själv vara lugn, tålmodig och konkret så man gör likadant varjegång man ber om nåt. Hon måste våga lita på mig och att jag inte tänker försätta henne i något knasigt =) Däremot har jag börjat lära känna igen hennes mönster så för det mesta så lyckades jag förbikomma henne förra gången med volter och vändningar.

Var i ridhuset med Spaniz igår och hade fokus på glp jobb. Samla på volten och gå in i arbetspiruetter, bibehålla energin. Red byten, både enkla och serier. I traven tränade vi både ökningar och samlingar. Allt kändes bara lekande lätt och vi avslutade med ett par väldigt fina tramp i saaaaaaaamlad trav. :P
Idag var det istället inplanerat att träna sidvärtsrörelser, öppnor och slutor, på diagonalen. Både i trappa och "flow" och försöka bättra på kvalitén eftersom jag tycker att det antingen känns lite springit eller lite seeeegt. Och Spaniz är egentligen rörlig i bogarna och vet att han kan ha mer gest än vad han har idag. Nu när jag börjar komma till bättre samling och verkligen tar reda på det innan jag går in i tex sluta så känns det mycket jämnare och bättre. I glp kändes han lite strulig så jag strök tankarna på att ev göra nåt byte efter glpslutorna. Men tog sen ändå tag i saken. Jag får inte fega ur nu bara för att det gått så himla bra senaste tiden. Vad ska jag annars göra på tävling om jag inte är nöjd med glpen och inte tycker att jag får till den för ett byte. Hoppa av och stryka mig ur klassen? Nepp.... man måste vara kreativ när man rider, so it is! Så jag red inför ett byte och lirkade lite, diagonal, rakrikta, flytta lite för den yttre skänkeln, halvhalt, energi och byte.... hur det gick? Mohahaha... stiligt är ordet!
Beklagade mig någon gång under träningen över att jag inte alls tyckte att det kändes lika bra som igår. Maria som jag ridit och tävlat mot/med sedan starten på ponnytiden bara skrattade och undrade "Men Patricia vad är egentligen ditt problem? Han bara flyter ju fram numer och är så fin". haha så tusen tack M för att du fick mig på glada tankar igen. 

Igår em var vi på tävlingsmöte inför klubbens dressyrtävlingar nästa söndag för D-ponnier. Jag är headmaster för sekretariatet, perfekt på Högbo där vi ska hålla till eftersom man då blickar ut över hela banan. 

Under kvällen har jag varit och tränat en av mina elever. Så kul med ambitiösa ponnyungar som verkligen gör sitt yttersta för att vara sin tränare till lags ;)  


Kommentarer
Postat av: chioli

Tack du inspirerar mig! Bara hugga i och fortsätta träna, I will!. Idag dock ridfri dag och istället "grupp-tant-gympa"=så jobbigt!

2010-02-08 @ 17:22:42
Postat av: Patricia

Kämpa kämpa Chioli! Det finns inga genvägar vet du! ;) Tänkte faktiskt på dig idag btw och undrade hur det gick =) Gympa låter skoj! Själv är jag jätteglad över att Bodyattack drar igång på gymmet den här veckan! =)

2010-02-08 @ 17:39:37
URL: http://rallybabe.blogg.se/
Postat av: chioli

Vi har haft en liten svacka(ganska djup), jag missade några grundläggande saker i kylen(eller skyndade/fuskade fram), backar lite och nu känns vi på banan igen, det finns hopp om det! Gympan var gräsligt jobbig!

2010-02-08 @ 21:52:34
Postat av: Patricia

Ja man kan ju tyvärr inte vara nog så noggrann med grunderna.... Bara att se på Moorlands Totilas. Några anser ju att det är ren hockus pockus Edward håller på med. Meeeeen som internationella domare säger - vad är trolleriet med att få hästen rakriktad och göra en korrekt halt? Han får 10 på sånt som handlar om rena grunder =)

2010-02-09 @ 18:29:26
URL: http://rallybabe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0