Patricia tänker till och svarar

Vaffö bygga ridshus när man har ett så stort å fint så nära?
- Haha, Visst kan kommentaren "mycket vill ha mer" stämma. Men skissen som finns i mitt huvud är snarare en dröm än ett mål. Det är väl mamma och jag som brukar drömma oss bort lite ibland när vi undrar vad sjutton man skulle göra om man vann 50 miljoner på Lotto. Inte rimligt på något vis. Skulle ju bli så mycket mer än ett isolerat ridhus såklart. Stora lyxiga stallar, fina hagar, utebana, ridvägar med tillgång till klättring och intervallträning... ååååååh *drömmer* Skulle leva häst hela dagarna, sitta i ridhuset och träna mina egna (för många egna skulle det bli), träna andras och andra osv. Ta hit duktiga tränare, kanske till och med ha nån egen lite uppfödning .... ja men ni förstår nog hihi. Men som sagt - en dröm, en utopi, inte ett mål! =)
Jag står med fötterna på jorden och kan inte på något vis what so ever klaga på det vi har på gården idag! Älskar det här!


Blir hästen framtung fast han söker sig uppåt?
- Nja, jag var kanske otydlig i ett tidigare inlägg. Spaniz har en tendens att trilla ner på bogarna om han bara fått skrittat ett par dagar eller som nu när det var så kallt och ridningen uteblivit. Så när det är dags att trimma i ridhuset så börjar han gärna i sluttande nerförsbacke typ. Man får något att bita i på direkten men brukar inte vara allt för svår att vicka på gunbrädan och få honom att kännas i balans igen. Däremot när jag gör halvhalter och ska samla honom ett par steg, få honom att trampa mer inunder och mot tyngdpunkten, så blir det jobbigt för honom och han drar upp nacken och blir spänd istället för att han bär upp sig. Men bättre har det blivit! =)

Min häst lägger sig gärna i hander och blir tung och vill gå djupt/lågt (springer då ifrån mig i galoppen, kan inte "sätta" honom ordentligt), jobbar lite upp upp lätt lätt just nu. Galoppen svårast att bibehålla bra tempo och takt då. Några tips?
- Nu vet jag inte hur din häst är bygd eller hur den rör osv så därför kan det vara knixigt att hjälpa till. Men vill mena att du nämnt MSV så då tar jag för givet att öppnor och slutor är något som ingår i er träning i vanliga fall ;) När det handlar om glpen så skulle jag känna mig för på volten, ligga innanför spåret ca 15m volt och sedan ta bakdelen innanför spåret, rida ett par tempoväxlingar i den positionen, se till att du verkligen kan korta upp/samla den för att sedan gå ur och rida rakt fram ett par steg och sedan göra om.  Andra övningar kan vara att ligga på stora mittvolten och på de öppna delarna lägga en 10m volt utåt i förvänd glp. Då måste den balansera upp er på rumpan och kan inte rinna iväg utan att ha en tendens till att drutta omkull. Förvänd glp på raka spår kan ibland räcka beroende på häst och att man ser till att den verkligen spårar har man problem med det får man rida nära väggen och verkligen leda framdelen mot väggen. Mer utbildad häst så kan du rida förvänd och sedan rida öpnna mot glpsidan. Blir som rättvänd öppna i "fel varv" mot väggen. Kan inte springa ifrån och ger dig en möjlighet att trycka på bakifrån och fånga upp. Observera att jag inte menar att man ska rida in i väggen, resp styra in pannan i sargen! Hoppas övningarna kan vara till någon form av hjälp. Brukar akta mig för sånt här, så lätt att bli missförstådd och svårt att korrigera, hjälpa, när man inte har ekipaget framför sig irl =)

Kommentarer
Postat av: Klara Hovstadius -Tävlingsryttare med världens finaste ponny

SV: haha okej x)

tack:)!

2010-01-11 @ 17:02:31
URL: http://klarahovstadius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0