Resan till Gbg

Det var verkligen skönt att slippa detta eviga snöskottande och slitiga vardagen för ett par slappa dagar i Gbg. Men vette sjutton om någon försökte få oss att inte komma ner.

1. SJ har jordens problem med all snö, tåg är inställda, sena och skadade. Dessutom skulle en resa fram och tillbaka kosta oss gemensamt 5 500 = INTE rimligt. Osså får man inte ens ett glas vatten när man sitter fast nånstans ute i skogen.

2. I familjen finns inte mindre än 5 bilar. Oki S4:an kan vi utesluta eftersom den är avställd tills det är barmark igen, iof skulle jag nog inte ens fråga om den till en långresa. What ever..... Pappa skulle komma hem på torsdag em alltså efter att mamma och jag kommit iväg - stryker att resa med Saab alltså. Min Blue Scar är inte tillförlitlig just nu trots byte av katalysator och turbo. Mamma inte sugen att ta sin BMW med tung motor i fram, bakhjulsdrift och inga dubb. Pers BMW Touring var det omptimala valen MEN inte helt frisk heller för långresa. Såååå enda kördugliga bilen var alltså mammas Beemer - toppen. Vi ställde in oss på att köra väldigt försiktigt och en lång resa.

3. Off we went och började med en resa in till stan för att shoppa på Kicks inför helgen. Upp i p-garaget skulle vi.... men det gick saktare och saktare och slutade med att vi gled baklänges. Bara is på betongen. Jag styrde höger och bilen vek åt vänster - toppen. Jag körde så mamma fick skutta ur och puffa ändan åt rätt håll medan jag små pumpade på bromse.

4. Mellan Örebro och Mariestad började det såklart att snöa, ganska rejält. Vi låg i en lång kö med bilar och långtradare i 80 på 80-väg när ännu en långis snabb ansluter till pärlbandet. Han tyckte antagligen att han såg dåligt då det börjat skymma och slog på hellyset med alla sina härliga extra lampor. Hela Beemern var upplyst och jag totalt bländad av backspegeln. När det sen kom en kort raksträcka så beslutade han att skulle köra om..... Han hann inte mer än styra ut så kom mötande långis. Jag insåg att det skulle gå åt helvete om jag inte gjorde nåt illa kvickt och manövrerade bilen ut i djupsnön. Lyckades att inte fastna eller krocka men blev FLY FÖRBANNAD - såklart!

5. Vi hamnade i en snöstorm jag inte med ord kan beskriva. Det var heller inte läge att börja fiffla med mobilen när vi satt två stycken på helspänn i 20 km/h och inte hade den blekaste aningen om vart sjutton vägen framför oss var. Kanske skulle vi få övernatta i Mariestad?  Stannade på en mack som kom efter ett par mil, hoppades att snön skulle avta och det gjorde den =)

6. I Allingsås hamnar vi bakom en ny Audi A4 som oxå verkade ny i trakterna och smög sakta bland vägarbetet som pågick. En redig smäll höll det på att bli när en bil i mötande trafik "tappar ratten" i en kurva och kommer över på fel sida. Den slickade bokstavligen snoken på Audin.

7. 9 timmar efter avresa anländer vi ÄNTLIGEN i Gbg och checkar in på det Elit Park Avenue hotel då dom säger att vi antingen får hitta en egen parkering eller lämna nyckeln till deras "parkerings-kille" - ööööööh what?! Efter en mindre rundvandring kring området och konstaterande att det är smockfullt på alla parkeringar så får vi nog ge vika för att lämna nyckeln. Känns ju lite kluvet när det bara finns 11st  sålda ex av just Club sport. Tur hade iaf kommit på vår sida - äntligen. Det hade precis blivit plats i hotellets eget garage med endast 10 platser och dit bara personalen tog sig så vi behövde inte ha den ståendes i ett obevakat p-garage runt hörnet. Jippie! Med det kunde oxå mamma slappna av =)

Kommentarer
Postat av: Ankie

Haha så typiskt när man sett fram emot ngt så mkt så ska det bli krångel när dagen väl kommer.Det konstiga är att man blivit van med detta snöoväder så man ger sig ut i vilket jädra väder det än är, förra vintern vågade jag knappt åka t stallet om det snöade haha. Men jag är glad att ni tog er helskinnade dit å hem igen, ser fram emot berättelsen om vistelsen i gbg!



kram

2010-03-03 @ 06:40:46
URL: http://ankiesen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0