Det funka...

Det funka.... ja, det är alltså samma som " det fungerade". Säger man "funkade" i hela Sverige eller är det bara vi här uppe med brett Gävlemål som förstår det?!
Jag har aldrig tänkt på det innan men min kära vän Johannes från Helsingborg brukar skratta åt min dialekt ibland. De få gånger som jag trillar i träsket vill säga, har annars hört att det är svårt att avgöra om jag kommer ovanför sthlm. Vet inte om det är bra eller dåligt då jag tidigare tyckt att sthlmare låter roliga många gånger hihi.

Nåväl var inte det jag skulle skriva om utan tänkte berätta att jag testat Noskapin nu och jag tror faktiskt att min hosta har lättat lite. Märkte jag inte minst för att jag fick sova inatt och i morse var det mer slemhosta än något annat. =) Fast under dagen så har det återgått till torrhosta men i mindre skala. Skööööönt!

Var ner på utebanan och tränade Fille i solen igår. Hängde sig gärna i högerhanden vilket alltså är tecken på att han är svagare i vänster bak. Red med bogen in lite i båda varv. Toppenövning för Fille när man vill ställa igenom i högervarv och kunna driva honom upp och ut på vänster yttertygel för att kunna ge efter i höger handen - tempoväxlingar i den här övningen är kalas. Detsamma i andra varvet sedan och uppmana då det inre bakbenet som nu är de högra, det svaga, att trampa mer fram in under magen och göra avståndet mellan bakbenen mindre. Han släppte till jättebra och sen gällde det bara att inte glömma bort den där rumpan i arbetet på volterna heller. Även om det nu bara gäller 2 cm så ska det där bakbenet rättas efter framdelen och kliva i samma spår så han bär lika mycket vikt. Kändes jättefin i galoppen och fattningarna börjar bli lite rundare igen =)

Spaniz fick ta en busig tur i skogen. Det behövde han tror jag, han var riktigt på alerten - jiiihaa!
Idag fick han istället gå i ridhuset. Lösgörande arbete och sedan fokus på galoppen. Galoppslutor på diagonalen för att sätta honom lite på rumpan och fortsätta i uppförsbacke när vi kom ut i spåret i förvänd. Sedan var vi på volten och tänkte lite mer piruett-glp och minskade storleken tills vi gjorde en piruett med bibehållen energi. Går mycket bättre åt vä än hö. Höger stannar han upp alldeles för mycket och trampar dåligt. Öva öva öva, ska rida på liten fyrkant i morgon och göra klvartsvändningar så jag känner att han vänder med mig och accepterar innerskänkeln. Tänkte att vi skulle börja träna lite mer med fokusen på Msv A nu. Då blir allt annat plötsligt att verka enklare för honom, plus att det blir mer muskler i bakkärran. ;) Så var taktiken förra satsningen med honom iaf och nu har jag tagit allt så mycket mer grundligt. Men nu är det dags att tagga upp igen! hihi


Spaniz och jag i en piruett under framridning på tävlingar i Högbo


Kommentarer
Postat av: Aramis - En dressyrblogg

Hur mycket tävlar du med din pålle Spaniz? Vilken nivå? Hur går det? Han ser väldigt tjusig ut på bild i alla fall :o)

2010-05-20 @ 21:36:33
URL: http://aramise.bloggagratis.se
Postat av: Natalja

Hej

Vilken spännande blogg!!

Min bilintresserade sambo blev till o med lite impad av att du var en "häst-tjej" ha ha

Din Audi finns för övrigt fotad på hans hemsida www.16-2.com (kolla träffar/2008/Elmia)



2010-05-20 @ 23:08:14
URL: http://latin.bloggagratis.se/
Postat av: Elin

Åhå vilka snygga pållar du har!:)

2010-05-22 @ 09:40:51
URL: http://menuette.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0