Träningscheck

Jag är verkligen glad och tacksam över närheten till ridhuset när vädret varit så här isigt och halkigt som det har under veckan. Jag har sagt det förr och säger det igen att beundrar alla som inte har det och ändå håller hästarna i toppform.
Jag såg ju till att vara med i träningen för Maria "Ia" Eriksson förra måndagen. Har ju jobbats som mest med grunder.... suck... ni är väl knappast förvånad va!? Men fick mycket beröm av Ia för att han såg så elastisk ut. Hon satte oss genast i hårdare arbete, kollade igenom öppnor på långsidorna och slutor på diagonalerna. Åt vänster gör vi dem riktigt bra, bra format, kliv och tempo även om jag måste ha tankarna lite på bakändan som nästan vill komma före. Åt höger är det inte riktigt samma flyt än, tappar lite energi och tappar istället bakändan lite, men fick tipset om att lägga båda händerna till vänster om mankammen bara för att bromsa upp bogen så baken "hinner med". För mig kändes det ovant men ser fördelen då jag ofta böjer honom för dåligt åt höger. Spaniz är av typen som ger två helt olika intryck från ryggen och marken. Från ryggen känns och ser det nämligen ut som om jag överböjer honom åt höger och att han är för rak åt vänster men bilden från marken är raka motsatsen.
I galoppen jobbade vi lite på samlingen och kollade av lite byten, enkla, i språng, i serie - och det ner till 9 i vartannat. Jag skrattade när hon kommenderade oss till det sistnämna då vi inte alls haft fokus på serier alls nu men blev sjukt glatt överraskad av oss båda när vi dansade oss igenom diagonalen plätt lätt. Lite piruettarbete innan travavslut med nån superfin ökning. Åååååh vad jag hoppas att vi kan ta med oss den lägningen på banan igen, det var uppförsbacke all the way! =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0