Snurre sprätt =)

Leta grejer att bli rädd för är nåt nytt Spaniz har kommit på att roa sig med när vi går ner till ridhuset. Nu hade man bytt postlådor nere vid vägen och det var inget som undgick herrn. Att det stod ännu en trailer vid ridhuset och att däcken vid gödselplattan var borta fick honom åter ana oråd - sötnöten.
Väl på banan däremot infann sig en riktigt trevlig känsla. Jobbade igenom sidorna, i uppvärmningen höll jag mig på kvartslinjerna vill se så han spårade och det även om jag önskade ställning i nacken. Skänkelvikningar med täta tempoväxlingar och övergångar. I galoppen körde jag en övning som funkar riktigt bra för oss, Spaniz blir riktigt "smörjd" i sidorna. På stora mittvolten där jag lägger mindre volter i volten vid punkterna vid väggen och på de båda öppna delarna av volten så lägger jag volter utåt i förvänd glp. Jag ska visa er någon gång, inget som man bör ge sig på om hästen inte är tillräckligt stark eller i balans, men det som är bra för det obildade ekipaget är att man ju kan göra den i skritt till en början för att känna att man hinner med i hjälperna och forma om hästen, sedan kan man gå upp i trav och det går ju alltid att förenkla övningen och kanske inte göra så små eller många volter. Innan jag lade ner honom i formen kände jag på ett par slutor på diagonalen, och det var jämt och bra flyt och han bar sig själv fint - det kändes som ett rejält skönt avslut =) 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0