Summering av tävlingarna

Förra helgen var vi ju i Sundsvall. Ingen tvivel om att vi var ringrostiga men red mycket som jag gjort hemma, mycket lösgörande och gympa på framridningen och tyckte jag fick en bra känsla. Loss och framme för hjälperna. På vägen mellan framridningstältet och ridhuset så tappade vi ALLT det där. Och i programmet så kändes det emellanåt som om jag satt som om vi var på väg i nerförsbacke..... och kanske inte så undra på med tanke på att jag hade sånt jäkla sjå att få ihop 5km lång häst. Tror vi båda blev som två spända pinnar som försökte röra oss som gummiband. Dooomed to fail! Vi gjorde det som skulle göras och därtill sattes ALLA bytena klockrent. Fick bra på dem men mycket annat som jag inte riktigt kände igen. Känslan jag hade när jag gjorde enkla bytena var bra och i vanliga fall med samma känsla är det en 8:a.... här fick jag 5 och kommentaren "lite ur form". Intressant.... aldrig haft den innan och naturligtvis nåt som vi kikat på under veckan.

Fast besluten att sudda ut minnet av att ha ridit i nerförsbacke,  5 km häst och träiga pinnar så entrade vi framridningen i Rättvik denna helgen. Nästan en lite väl taggad Spaniz som blåste upp sig och ville visa alla att han minsann fattat att byten ska utföras korrekt på kommando. Men även en Spaniz som kändes lösgjord och ridbar efter lite gympa övningar, tempoväxlingar och övergångar. Inne på banan spände han emot ngt... men gick att peppa och rida ihop. Vi visade ett jämt program med kanske inte fullt så distinkta övergångar till och från skolor utan ville mest behålla flytet då jag kände att vi hamnat på en skön våg i uppförsbacke. Alla bytena satt igen och var 7-mässiga..... de ansågs till och med värda mer poäng än enkla byten som vi satte 6:or på. Gör mig inget om trenden vänt där emellan ;) Men hoppas såklart att vi ska slipa till dem båda lite till då. Fick läsa ett positivt protokoll som summerades i dryga 66% vilket är ett personbästa för oss i msv b:4 =) Så glad över min vackra Spaniz, vår prestation och feebacken från alla vänner! Guld värt!

Nu laddar vi om till söndagens Msv A. Vi är inte riktigt tillbaka där än, men jag är väl medveten om det och tar detta som en träningsmöjlighet. Att känna på skolorna och linjerna under lite press. Prestationsmässigt vill jag mest bara känna att jag kan behålla ridbarheten och kan reglera honom. Resultatmässigt siktar vi snarare på 58% Inte likt mig, men jag jämför med känslan jag hade förr när vi gick i den klassen. Kul blir det i vilket fall =)



Kommentarer
Postat av: Linda

Duktiga ni!! :-)

2012-04-10 @ 21:24:45
URL: http://mylifeandbrian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0