Träningshelg!

Maggan fick ta emot en ytterst fundersam Patricia i lördags.Vi pratade igenom senaste starten och hur träningen gått hemma. Idén med att ta en massör på Spaniz hissades. Jag sätter ju stor respekt i att Spaniz ändå är 20 så när det tryter emot blir jag lite försiktig. Vågar inte riktigt fortsätta gå på och trycka oss över det jobbiga trappsteget som man gjorde obekymrat för några år sedan. Maggan tog till sig funderingarna och vi satte igång - min oro blev rätt snart avhyst. "kvicka ben, varva motorn". Vi jobbade på med glp ombyten, piruetter och lite "flashigare" trav. Vid avslut konstaterade M att Spaniz går i en mycket bättre form numer och att det var bästa passet vi gjort för henne. Bra när någon utifrån kommer och undrar vad man gnäller över, själv jämför man konstat med närtid. Igår, i förrgår, i förra veckan. Man blir smått hemmablind.
Extra glad när folk, utöver mamma, på läktaren bjuder på positiv feeback till en sliten ryttare.
 
Fröken neggo trodde Spaniz skulle vara desto mer ovillig på söndagen. Men han gick med stora, energiska kliv mot ridhuset. Och kändes betydligt mer med på noterna från början. Fortsatt arbete med piruetter på linjerna i Msv A. Måste tänka öppna i höger förberedelse då han gärna viker in hö bak och det blir svårt för han att glp, runt. Blir ren korvstoppning annars bara. I vänster varvet får jag nästan tänka lite sluta i förberedelsen för att bakändan inte ska ploppa ut till höger. Fick wow-känsla i traven och öppnorna och slutorna hade vi fint flyt och energi. Sen får jag jobba vidare på att han inte ska bli för öppen i glp,ökningarna och fläka fram bogarna utan komma rund genom hela kroppen. Men blir lite attackskänklar från min sida bara för jag vill visa skillnad. Så bakläxa på en lugnad mig ;)
 
Brian träffade Maggan för första gången - kul! Hon precis som jag konstaterade att det var en trevlig häst att jobba med. Han har helt klart sina förtjänster. Vi jobbade på att få honom lite lugnare i aktionen (dvs tvärtom från Spaniz). Han är ju energisk men måste lära sig att vila ännu nån tiondelssekund i stegen, runda sig och komma mer genom rygg. Vi har ju jobbat på detta, att få honom att vänta och märker en klar förbättring sedan i somras bara. Vi fortsätter! =)
 
 
.
 
Trackback
RSS 2.0