Ridglädje

 
Det är så underbart att min 20-åring fortfarande bjuder på ridupplevelser med WOW-faktor! Idag skulle vi ut ch skritta. Den nya bridongen med fasta ringar som jag ridit med under senaste veckan för att vänja både mig och Spaniz med skulle finally träffa sin kompanjon "stången". Det var en pigg och alert Spaniz som spatserade iväg och efter 30 min på lång tygel kunde jag inte låta bli att känna lite närmare på den nya bettkombinationen. Spaniz tar som vanligt saker med ro, inte ens säker på om han märker nån skillnad. Men han bjöd på dans i högre skolan och jag fick drömma mig bort där i sadeln och känna mig som en riktigt proffs där vi trampade in och ur trav och passage! Tänk......tänk om detta var nåt som man skulle kunna lyckas bära med sig in i ridhuset nångång bara. Men tils vidare njuter jag 370% av att få uppleva denna känsan ute.<3
 
I förrgår var vi i ridhuset. Gympade  och utnyttjade de ränder som hade lämnats efter harven. De var ganska exakt vid kvartslinjen så jag gjorde mig själv en liten övning där jag hade möjlighet att avancera när jag fått alla delar på plats och rätt känsla. Började med att lägga ett serpentinspår i galopp bara och känna att jag kunde och hann forma om mellan "kullarna" . Verklige försöka att bli klar för nästa sväng såtidigt som möjligt. När det kändes bra börjadejag lägga in enkla byten mellan böjarna, dvs gäller att ha koll på grejerna i svängen  och  så snart det är dags att räta ut hästen så går man ner i skritt så man hinner skritta och fatta ny galopp och forma om. Tar man galoppsprång för mycket och kroppen spretar så är man plötsligt inne och skrittar i svängen och den nya galoppen kommer inte förräns nästa raka spår. Det här var supernyttigt för mig så är på tok för långsam när vi ska göra seriebyten på diagonalerna. Om jag ska sitta och känna och känna.....och känna så kommer jag snart inte hinna göra alla de byten som ska göras på linjen. Utan in på linjen och börja byt!!! pepp pepp. Så nästa steg blev helt naturligt att de enkla bytena övergick till byten i språnget. =) Varierande kvalitet men jag fick banne mig rida och vänja mig med att vara kvick. =)
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Får fota dig och Spaniz mer nåt tag sen! :-)

Svar: Så gärna så! =)
Patricia Lüdke

2012-09-24 @ 20:55:52
URL: http://mylifeandbrian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0