Tränings-camp inför Birgitta träningarna

En helg bestående av dressyrtrim gånger fem =)
Började fredagen med att ta ett ganska lungt joggingpass med Spaniz efter att han fått tagit det lite lugnt över juldagarna. Försökte ändå inte att låta honom bestämma längden på sin kropp utan han fick vackert anpassa sig. Kändes mjuk och reko frammåt men vi jobbade ytterligare på reaktionsförmågan. Mycket övergångar och jag höll mig konsekvent i allt jag gjorde. Bad jag om sidvärts så skulle sidvärts komma direkt inte tre steg senare, vilket jag gärna nöjer mig med för det känns mjukt. Näe, dags att det blir mjukt och kraftfullt på steg ett ;)
 
Under lördagens pass hade jag helt klart löning för fredagens ridning, vi kunde känna på lite linjer i sluta, både trav och galopp. Länga sprången likväl som korta. Jobbade även med en kalas övning för vår del, inte minst för att jag då ständigt påminner mig själv om att hålla i höger tygeln. Sist jag red för Birgitta hade jag henne gastandes både i hörsnäcka och från marken "HÅLL I HÖGER!" och jag gööööör det, men när jag tittar på filmen så ser jag likväl att jag nånstans fuskar, eller Spaniz. Han är allt en hal rackare i högersidan. Jag är faktiskt så hygglig så jag bjuder på film på övningen. Därtill fick jag göra nåt byte när jag kände att jag verkligen hade honom på...mmm, just det, på högern ;) 
 
På lördagen red jag även Brian. En rätt sansad grabb för dagen. Blir lite i gasen när han hör, ser eller känner att någon anna häst i ridhuset gasar på. Men har hittat en riktigt bra yoga-övning för honom. Vänd halvt igenom och direkt när man kommer till B, el E, lägg en 10m volt, och fortsätt sedan från B, el E, i skänkelvikning (om utbildingsgraden tillåter) till hörnbokstaven.  Gör sedan direkt om denna övning så att man vänder tillbaka. Halvt igenom, volt, skänkelvikning. För Brian är det bra att ha något att känna igen sig i, något som inte kräver allt för mycket men som ändå gör att han inte kan rusa ifrån utan får balansera sig med vändningarna, lixom mjukgöra sig med en snutt skänkelvikning. Innan det hinner bli för jobbigt eller frustrerande får han åter igen balansera upp sig för att vända, en sträcka att hitta rytmen och takten innan vändning in i volten och sedan ny skänkelvikning. Ni kommer se en del av detta i filmen nedan från dagens träning. Linda fick testköra nya kameran ;) Dvs idag har jag oxå ridit Brian och vi jobbade vidare med lite av det vi började känna på igår. Nämligen lite galoppsluta på diagonalen. Lite för att jag vill stärka B´s galopp och få honom att komma upp inunder sig mer än att bara skotta på, det är han rätt duktig på. Men vi tar det varsamt och känner oss för. Brian är rätt duktig på att berätta vad han tycker och tänker om saker. Och jag har med tiden lärt mig när det är lönt att ta dusten och när det är läge att låta en övning övergå till skritt på lång tygel för att låta honom bearbeta vad det var vi gjorde innan, och att det nog inte var så upprörande som han själv velat påskina med att låta alla benen sprattla åt olika håll, bita tag i bettet och stånka värre än mig efter 5 km på löpbandet ;). Det här med utveckling är verkligen roligt när man blickar tillbaka. När jag satt upp på Brian för fösta gången och vi for runt ridhuset i full galopp med huvudet i vädret eller när han tröck sig både till höger och vänster så snart man ville göra en volt eller vändning kändes det här med galopp sluta väääldigt långt bort... well allt tar sin tid, men se, han börjar komma ihop sig och kommer allt mer till rätta. Fortfarande freakar han ur lite emellanåt, när han blir lite övertaggad eller vill försvara sig med att gå från bra trav till galopp. Vi laddar helt enkelt för Birgitta träning på fredag, ska bli superskoj! Därefter kommer Linda boka tid för vet-check inför vårens hårdkörning ;) 
 
Spaniz fick för dagen gå med kandaret på sig igen, för fösta gången på fem veckor. Han var inte helt nöjd med att "tandställningen" var tillbaka. Men gjorde ett reko pass, där jag kände att jag kunde korta ihop honom igen och få lite mer "sprattelgubbe"-effekt. Bara att smörja upp inför kommade helgen =) Blir så fantastiskt glad över den positiva feeback han och vi får nere på banan. Spontana hejjarop och beröm över hur fin grabben är. Jag kunde inte bli mer stolt över min så fantastiskt underbara och snälla Gazpani. 
 
Och ja förlåt för hårdrockslåten, hade inte så mycket musik lagrat på denna datorn och tänkte låta er slippa höra nåns bardomshistoria på radion...osså Lindas suckar över att Spaniz önskar få ytterligare lite mer uppmärksamhet ;) *knuff*
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0