Michelingubben och teamet

Vi joggar och jobbar på i kylan. Igår påväg hem från ridhuset tappade jag känseln i ansiktet, eller det är nog fel beskrivet. Känsel hade jag då för det gjorde ont som f-n, varpå jag satt som en staty och vågade inte röra en ansiktsmuskel förräns jag kommit in det varma stallet =)
Lyckades matcha ihop det så bra att både Spaniz och Brian kunde trimmas när det fanns plats i ridhuset under kvällen.
Spaniz och jag körde en hel del övergångar och skänkelvikningar för lösgörande gymnastik, få honom att komma upp lite i bogarna och kunna röra sig lite friare. Dessutom är det ett bra sätt för mig att få högerboger på plats och hitta lite jämnare stöd i båda händer. Galipparbete i rättvänd och förvänd på volt med bitvis lite tagen bakdel. Diagonaler i glp sluta med övergångar till skritt ett par steg och upp i galopp igen. Ett bra sätt att få hästen att ta lite mer vikt på bakdelen och komma loss i handen.
Vi det här laget kom Linda med Brian - perfekt tajming. Joggade av Spaniz låg innan hästbyte =)
 
Brian hade fått göra sig av med en del energi under söndagens hoppträning och måndagen joggingtur med Linda. Det gjorde honom till en lite fogligare häst men rätt stark. Halvhalternas existens verkar han glömt under juletidens lite mer slappa dagar. Jobbade även här med skänkelvikningar för att få honom jämnare i handen, så varken han eller jag hänger i den ena tygeln mer än den andra. dvs skänkelhjälper är av största vikt här. Så han inte ramlar iväg och hänger sig resp. biter sig fast och står emot. Brian är lite mer av den första typen, han rinner gärna iväg i sin "jag kan själv"-takt. Att lägga volter är då ett bra botemedel. Dvs i en skänkelvikning till höger lägger jag volt åt vänster för att få honom att ta ytterhjälpen och balansera upp sig på nytt och sedan kunna börja på ny kula är jag når voltens slutpunkt.  Galoppfattningarna var mycket bättre under gårdagen men vi har en del att jobba på i själva galopparbetet då han gärna vill lägga vikten i fram och skjuter bakändan åt alla de möjliga håll hellre än kliva in under sig. Med rakriktning, balans och styrka så ska vi nog få fason på den stora bongliga kroppen ;)
 
Jag tycker det är fantastiskt roligt att rida två så olika hästar. Och när det blir på löpande band så måste man verkligen skynda trycka på flexibilitetsknappen som ryttare. Båda hästarna bjuder på ridglädje men i så totalt  olika form. Den ena är ju sedan några år gentlemannen som man numer slipar detaljer med, som ett finkornigt sandpapper. Den andra är lite mer grovkornig och yvig, grunder och tydlighet är i fokus. De små framstegen gör stora utslag i ridbarhet.
 
Värdesätter Lindas insats igår högt, inte bara för att hon kommer med Brian utan för att hon knallade runt med en, som alltid, gosesjuk Spaniz medan jag filade på. Känner att vi har ett härligt team 2013! =) Hade tänk komma på ett bra stallnamn för tryck på lite grejer..... men det var just det där med att komma på logga och namn, vet inte hur många gånger jag vridt och vänt vid det här laget =) 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Michelin ligan kanske vore ett bra namn? ;-)

2013-01-23 @ 16:30:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0