Träning Torsdag

Ja jag var ju fundersam över hur träningen för BK skulle gå. Men som min häst överraskar!!! Visst vi började ´torsdagens pass med att tänket att "klicka" honom i nacken till höger och vänster över tre spår och med en del fokus på att han inte ska lyckas skjuta över mig på högersidan i vänster varv. Kände att jag fick räkna till tio i huvudet ett par gånger för att få igenom det. Sen så släppte det, men det stora genombrottet hade vi i galoppen och bytena. Uppgiften direkt var att byta i vart annat  tre gånger på diagonalen, galoppera rakt på diagonalen ett par språng och sedan åter göra tre byten i vart annat. Pang på! Detta byggdes sedan på med tre byten i vart annat på diagonalen, öka och direkt från det sedan åter göra tre byten i vart annat. Här ville vi komma åt tekniken, att Spaniz skulle hålla sig luftig i bytena och sköta jobbet själv med att komma tillbaka, så jag slipper vara den som låser sprången. =) Detta resulterade dock i en mycket ivrig kille som istället för att öka satte av i byten i både varje och vartannat. Ja det var himla yvigt ett tag där men vad gör det när allt plötsligt faller på plats och jag nästintill bara behöver tänka byte och han snappar upp det direkt. Istället för att motivera varenda språng och behöva ladda upp med "studs"tänk till varje byte så fick jag plötsligt en häst som låg redo i varje språng och emellanåt var före mig. =)  Angenämt!
 
                                            Foto av Linda Andersson från tävlingen på Stork i april.

Kommentarer
Postat av: Linda

Ni är jätteduktiga :)

2013-06-11 @ 11:13:54
URL: http://mylifeandbrian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0