Härlig träningshelg

Så har vi än en gång vuxit oss lite tuffare med vad vi faktiskt kan leka/begära med, av oss båda. Knuffad över nya gränser. Precis vad jag behöver! Jag lägger ju så otroligt mycket fokus på grunder som ni vet, så helgens övningar var precis vad jag ville bita i. BK nämnde själv att man inte får nöta dessa allt för mycket då det kan skapa en hel del spänning. Det gäller att hitta balansen mellan lösgörande och arbetet med spänna bågen. Men vi var båda överrens om att det förstnämnda ändå var en av mina styrkor.
 
Jag har inte haft möjlighet att vara med på BK-träningarna nu på en.... eller kanske faktiskt till och med två gånger. Därav gladde det mig enormt när BK efter en första avstämning tyckte att Spaniz snyggat till sig. Personlig har jag tyckt att han sett lite bukig ut till och från men det gjorde han tydligen definitivt inte nu *pust* dessutom tyckte hon att han hade biffat på halsmusklerna och förfinat överlinjen, samt skålat ur vid käftgropen. Vad jag däremot känt och som hon också såg var att Spaniz slutat använda sitt höger framben som ett stödben, och använder det nu med lite mer gest och rörelse framåt uppåt.
 
Lördagens övningar var att i galopp och trav rida "stege" med sluta och öppna på diagonalen. Vilket vi brukar göra med lätthet, men nu var det hårda bud. Minsta lilla jag lät Spaniz räta ut sig eller kliva ifrån så tjöt BK´s röst rätt i örat tack vare hörsnäckan - outch. Inget misstag man ville göra om, men likt förbannat så for nåt ben ut från linjen här och var. Sen när man precis tänker "där" och känner hur det klickar till i sidan då spänner istället bakdelen till och vill vika ner till skritt så man blir att klämma fram hjärtat istället. Ännu ett ajjabajja. Vi jobbade vidare på det här under söndagen också med lite mer lätthet och utan knipandet i bak utan nästa tillflykt blev istället att han ville göra sig lite tung i fram. Men bara jag håller mig konsekvent med detta nu så tror jag han snart är stärkt i det lite samlade arbetet i öppnorna och slutorna.
Söndagens mer uppvärmningsarbete var i galopp på mina kära serpentiner, med fokus på att hålla alla kroppsdelar på linjerna och inte låta hästkroppen snedda av, vika in, vika ut utan hållas ihop. Detta övergick till ännu en favorit, volt med volt. rättvändgalopp på 20m med ökning ena halvan och samling den andra halvan för att sedan komma med engagemang i förvändgalopp på halv 20m volt och sedan in i rättvänd 10m volt.
En annan övning som vi fick göra i galoppen båda dagarna var att hålla fem galoppsprång i förvänd och sedan halt. Härifrån skulle det sedan vara förvändgalopp igen och ingenting annat. Med hjälp av väggen kan han med andra ord inte svajja ut rumpan utan måste sätta inunder dig..... ja iaf inte så mycket. Ni vet hur det är, kan inte rumpan peta ut så viker man ut bogen istället för att slippa undan. På lördagen gjorde vi det ok i högerförvänd men kändes som kortslutning i vänster. Döjobbigt sa Spaniz som hellre försvarade sig med att trampa. Han hade ff lite funderingar kring detta på söndagen men det släppte riktigt bra efter bara ett par gånger och jag riktigt kände hur han "stod på tå" i halten och inväntade galopphjälpen. Bra övning för att göra grabben mer uppmärksam på hjälperna och komma till vid första givan. För det är just det som blir ett problem i serierna emellanåt. Jag räknar in, och Spaniz räknar på egen hand så att säga och tar ett spång till innan han byter, dvs serien blir sjukt svårräknad.
När detta satt fick vi räkan in byten på vart femte och tredje..... och varje. Sistnämda är just mer lek för att få både mig och Spaniz kvick. Men ska banne mig inte vara rädd för att leka vidare med detta nu. Tycker det är så kul när jag känner att han fortfarande utvecklas och är fräsch. Börjar så sakteliga glutta på återstående tävlingstermin igen.
 
Ni som sett oss en del ser nog, precis som jag känner, skillnaden i galoppen. Mer ihop, på studs och ärligt framme. <3
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda Andersson

Va sööt Spaniz är när han sprätte i bytena ^^ .. Å ja tror vi lyckades hålla oss undan rätt bra jag och Brian! Försökte hålla till där ni inte var för att inte va ivägen i filmningen :)

2013-09-02 @ 21:03:46
URL: http://mylifeandbrian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0