Foderbyte

Bommade igen sista visningen för dagen 19.30 och kastade mig i bilen för att gasa iväg och inhandla lite ny hästmat. Har ju under en lång....freaking lång tid, funderat och klurat på foderbyte. Jag är rätt försiktig av mig och experimenterar ogärna med maten eftersom Spaniz vid 6 års ålder opererades för tarmvred. Han är otroligt känslig efter den smärtupplevelsen och otroligt duktig att hinta minsta lilla han känner av magen. Så många gången hinner man som "mota olle i grind".
 
Det är däremot svårt att säga om han är kräsen eller inte. För jag kan säga att han är den som sätter i sig både en chokladbit och rycker en bit av skinksmörgåsen om han får chansen, medan Fille är den som sniffar sniffar sniffar, kanske tar emot, smakar av och skickar ut det snabbare än snabbast om det inte passar. Jag fick ju med mig en provpåse SportsFit från Falsterbo och båda hästarna älskade när de fick en näve nu och då som belöning. Skönt för då visste jag att det skulle gå ner om jag investerade i en påse åt Spaniz och satsade på en Nature´s best till Fille som inte behöver lika mycket energi och definitivt inte en gnutta spår av havre. Började med övergången så sakteliga till kvällsfodringen. 95 % kraft och 5% delar müsli.
 
Jag trodde grabbarna formligen skulle hoppa upp och ned av lycka, att jag skulle anses som världens bästa "mamma"...  humpf! Ja, Fille har slickat sin krubba så den skiner värre ett glas diskat med Finish Crystal i maskin medan Spaniz agerar stallets finsmakare plötsligt och lämnade kvar mat i krubban. Nåväl han får pyssla lite med detta och förhoppningsvis så kan han acceptera att hans tidigare godis är hans tilltänkta middag. 
 
I övrigt har vi en avkopplande vecka efter ett par rätt intensiva veckor. På fem veckor har vi hunnit göra tre stycken tvådagars tävlingar i MSV A1 och St: George, och en tvådagars Birgittaträning (som tog hårt på Spaniz). Så det är riktigt skönt att promenera och mysa i stallet denna vecka. Lägligt så har han trampat av sig ena framskon, lagomt till det är omskoning på fredag. Typiskt! Annars hade jag tänkt att vi skulle ut i skogen och rejsa runt lite. Men det hinner vi göra i helgen och början på nästa vecka också innan det är dags att samla ihop oss för Birgitta-träning igen samt ladda om för tävling helgen därefter. =)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0