Näe, knyppling kanske vore nåt?

Passade på att nyttja utebanan ännu en gång igår, denna gång i mörker. Men det går det med! Alternativet hade varit att vänta till 20.30 för att få plats inne i ridhuset. Nu var jag istället tillbaka i stallet till den tiden - skönt! 
Passet bjöd på både bra och dålig feeling. Började med en häst som önskade vara 10m lång, men lyckade jobba ihop honom redan i skritt, kände att jag höll mig till en bra plan till en början genom att bara skritta, gå in på diagonaler och flytta honom åt sidan, låta sista steget ut på spåret vara det första in på volt och sedan öppna längs långsidan.Spaniz ansåg att volterna skulle vara 15m och jag gled med till en början innan jag insåg hur mycket vi flöt omkring. Justering och volterna blev istället 8m ;)  Allt för att få igenom honom i sidorna och framförallt få honom att ta  bättre stöd på vänstertygel och inte bara förska hänga sig fast på höger. Och efter ett par repetitioner så började det äntligen bli jämnt i händerna och med ens så kommer han bättre placerad med alla kroppsdelar och per automatik ville jogga sig fram. Helt ok om han vill sitta på rumpan självmant. Supenyttigt för honom att tänka piaff/jogg och komma in med sina bakben. 
 
Gjorde sedan lite travarbete med ungefär samma vägar och gick ganska snabbt upp i galopp. Tyckte att kändes lite hastig men mjuk i sidorna för en stund. Sen las huvudet på sned, munnen drog till vänster och öronen till höger. Frustration när man jag jobbat för att få bättre stöd i vänster, lyckas, och sen välter allt. Inte dum den där hästen inte. Per automatik vill man ju då börja rodda i höger, men försökte jobba upp den sidan med inner skänkel och bibehålla tänket med stödet på ytter. När det sedan var iordning så vågade jag mig på lite byten. Inför säsongen känner jag att det är dags att börja nöta serier igen. Lite stark blev han, kändes ren men inte så kvick, så chockade honom lite med byten i varjen. Han blir lite mer studsig och i gasen då, dessutom jättestolt när han sätter det. 1,2,3 funkar men att få en ett 4:e är tydligen lite av en omöjlighet. Slutade med att vi bara kunde 1,2 och luftsprång,3. 
 
Joggade av och red lite diagonala slutor och för denna gång ville jag inte samla så mycket utan snarare ha honom att tänka lite mellantrav. Mellantrav var det nog men i en takt som passar en ponny. Kändes för stunden verkligen som om att knyppling vore nåt att göra karriär i istället. Fick plocka isär det hela lite och göra linjen med mindre böjning och tänka att framdelen skulle leda mer före men ff på samma linje som innan, då fick vi iaf lite bättre gung men .....- pust. Nån som känner till en knypplingskurs som börjar snart? stickning och virkning går oxå bra.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0