Fille i fokus

Vi mår pusta och titta djupt ner i plånboken när det är dags för våra planerade veterinärbesök i form av vaccin, tandfix eller årliga hälsokontroller. Men dessa veterinärer är oumbärliga och kliver in i stallet som räddande riddare när nöden är framme. 
Lagomt till kvällfodringen i fredags började Fille-hjärtat bete sig märkligt. Han var som vanligt när jag kom men 15 min senare börjades det med skrapningar, stretchningar, sparkar och trycka magen mot väggen. Inte så svårtydda "signaler". Ut och longera för att gunga i gång magen och konsultera vet. Eftersom vi inte visste om det var en förstoppning så avvaktade vi med några mängder paraffinolja och bad vet komma ut bums. Lagomt till hon klev in genom dörren hade vi lyckats få bukt med den värsta smärtan och Fille hade lugnat sig. Inga större insatser behövdes turligt nog göras utan lite avslappnande och smärtstillande injicerades. Och vi hade god uppsikt över grabben med de nya kamerorna  hela natten. ❤️ 
 
Dagen efter väntade ett pigg och glad Fille på morgonutdelningen. Skönt när man måste ge sig iväg på ännu en lördag fylld med jobb och måste lämna ansvaret på övriga familjen. 
När söndagen inföll fick jag äntigen spendera kvalitetstid med mina grabbar och bara fixa alla dessa "must do's". Avkopplande uteritter och tömkörning. Fick låna Amandas superfina Tärnsjö deckel och tömmar för att testa om Fille kunde acceptera uppgiften på töm, lite bättre än han gjorde för sisådär 15 år sedan. Då drog han iväg med mig som tonåring hängandes i tömmarna. Det var där och då jag konstaterade att det inte var något för oss. Jag tycker dock att det varit otroligt roligt de gånger man haft med lite mer kompatibla hästar att göra med 😃 
Jag besitter väl lite mer kunskap idag och vunnit respekt och tillit hos denna kille genom åren så jag lär säga att tömkörningen gick riktigt bra! Det blir till att investera under våren. ☺️
 
Hunnit haft träning också med Amanda och Xá. Lite nya mål uppsatta för året och det är så himla kul att vara delaktig i utvecklingen. Blev full i skratt när hon utbrister "meeeen du ser ju allt, jag kan inte fuska någonstans" Hahaha märker hur djupt rotad mina egna tränare är i mig och hur hård jag kanske är på mig själv, för jag rider verkligen med varje ryttare, som om jag satt på hästryggen själv ☺️
 
Övervakad hela natten....
 
...glada ögon och öron som mötte mig på lördagsmorgonen igen
 
Vi fortsätter lära tillsammans


Amanda och Xá i öppna med tempoväxlingar
 
Lycka att se Fille gräva långt ner i höpåsen som vanligt




 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0