Tankar om tränare och ponnyakuten

Igårkväll kröp graderna ner till -20 strecket på nytt - och jag som redan hunnit glömma hur hemskt kallt det va!
Det var iaf gott att vara klara med alla måsten i rimlig tid och kunna krypa ner för att värma sig med en kopp choklad framför tv:n. Men jag vet inte helt hundra vad jag tycker om ponnyakuten ännu. Kanske hade jag lite för höga förväntningar? Klart att det är intressant att se på allt som har med hästar att göra. Och Tobbe har ju dessutom en sund syn på hästhållning och ledarskapet med dem. Tyvärr tycker jag att iaf tittarna har fått sett alldeles för lite av just den varan hittils.
Den största frågan jag kanske ställer mig är: Vad har det här ungdomarna för hjälp och tränare till vardags?!
Många av problemen borde en duktig tränare och choach på hemmaplan kunna hjälpa dem med. Eller sitter de hemma och kör sina egna race med hästarna? Man börjar ju undra när en 11-åring har en 5-åring till häst. För mig är det mer eller mindre vansinnigt! Ännu sämre klingar det ju när de säger rakt ut att de inte vet något om dressyr... det är ju grunden till all ridning.
Med det sagt så undrar jag vad vitsen är med att ha en dressyrtävling på lägret? Det är ju inte därför dom är där, de vet knappt vad det går ut på. Den ena frågar "är det stilbedömning då oxå?"... Den som vinner får en lektion med Jan Brink. Det ska bli spännande att se fjärde avsnittet och jag hoppas Tobbe har en bakomliggade tanke med detta.
Annars har man ju inte sett till honom mycket alls. Mer än att ha hjälpt en med att lasta hästen. Och i det fallet kom den tjejen till en extremt bra insikt - man kan inte alls så mycket som man tror!
Men för det ska man inte sluta tro på sig själv bara!!! Lite ödmjukhet brukar kunna vara en ingridiens för bättre föreståelse och mottaglighet för ny kunskap. Jag vet ju själv hur tufft det kan vara att leva tonårslivet ;)
Jag hoppas iaf att programmet tar en härlig vändning snart!

I övrigt vill jag säga: Våga fråga era tränare så snart ni undrar något. Oavsett om det har med ridning, skötsel, skoning eller fodring att göra. De är där för att hjälpa dig och det ska ligga i deras intresse oxå att ni som ekipage har alla förutsättningar för att lyckas nå just dina uppsatta mål.


Kommentarer
Postat av: Ankie

Du lurade mig att kolla alla tre avsnitten i en rad med ditt förra inlägg. problemet nu är att jag vill se nästa avsnitt NU å alla nästförljande på en gång! Gah! Men det är kul med hästprogram på tv, detta är väl första ordentliga som jag sett även om det är riktat till yngre (kanske?) till skillnad mot hippos å vad de nu hetat.



Jag tror alla i hästsverige vill se mer av den hjälp de får, inte om ungarna kan bädda eller vad de pratar om i sitt hus. Jag undrar varför ingen får hjälp i stallet, där är väl första problemet alla har. Ingen verkar kunna öppna boxdörren utan att bli överkörd...



vet vaffö de e dina favvosar. hon är mysigast m sin häst och älskar den verkligen och hästen va lik fille! lite vitare. jag tkr hon e för fjollig m sin häst, ett litet skrapsår i pannan och världen går under.

Min favvo, vet inte än men jag gillade dressyrryttaren hon (troligtvis hennes ponny) kan ju något. men hon är lite för dryg... hmm får se om jag får ngn till slut.



krama

2010-01-26 @ 19:49:59
URL: http://ankiesen.blogg.se/
Postat av: Sanna

Vilken kanal och tid går programmet på? :)

2010-01-26 @ 20:35:42
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag tror hela gänget i det programmet är ett par bortskämda ungar som inte vet vad det innebär att ha hand om en egen häst, det är faktist inte bara att hoppa upp på en häst och rida, det är så mycket mer.. :)

2010-02-08 @ 15:06:08
URL: http://louiseoden.blogg.se/
Postat av: Sofia

det jag tycker om med programmet är att man faktiskt lär sig själv lite :)

2010-02-08 @ 18:39:01
URL: http://kumpumaki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0