Gata upp och gata ner

Hemma från jobbet 20.45 och ögonen går i kors tror jag. Var hem och tog in hästarna vid 17 när jag hade en lucka i schemat. Har idag även varit ute och lappat brevlådor i ett villaområde. Det är rätt rogivande faktiskt, ända till en kund ringer vill säga och man ska försöka att inte låta ansträngd när man precis powerwalkat upp för den där långa branta backen. Och få det att låta så kontorslikt som möjligt bakom nån spretig buske när det blåser storm ute. Man kan inte låta bli att inspireras och beundra vissa hus och trädgårdar. Inte heller kan man låta bli att nyfiket fundera vem som bor i huset man precis passerar. Vem är den där kvinnan som pratar med sin lilla hund som gömt sig under entrétrappen, vad jobbar hon med som är hemma mitt på dagen? Vad hade den där mannen för projekt i garaget som han avbröt för en sekund för att heja på mig istället, Vad var det för en bok kvinnan läste som njöt av eftermiddagssolen i sitt vackra uterum och vad pratade de båda grannherrarna om över staketet? Vem glömde ge den mossiga villan kärlek och vem överöste sin villa med kärlek.
Ja det är svårt att låta bli att fundera och det är skönt att för någon timme och x-antal kilometrar få lägga tankarna på andra. Jag anar inredningar där dörrar står på glänt och gissar livsstilar utefter sportredskap och bilar. Drömmer mig bort och inspireras, laddar batterier. Och även om det tar energi att traska gata upp och gata ner så återvänder jag till mitt skrivbord än mer motiverad och inspirerad till både yrke och mitt alldeles egna liv på landet och livsstil. 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0