Älgar i pallet

Dimper ner en sväng så här i huset innan det är dags för att ta in hästarna =)
Var ner med Spaniz i ridhuset och tränade lite tap tap. Spaniz är en väldigt ambitiös häst, tack och lov med tanke på hans storlek i jämförelse med mig. Men ibland tror sig Spaniz veta vad som är på G och försöker göra allt själ. Med den följd att jag får en häst i handen. Gick jättebra medan vi värmde upp, väldigt uppmärksam och lätt i handen. Men sen när det börjar krävas lite mer så tar han i så det landar i näven på mig. Blev en massa skritt - trav, skritt - jogg övergångar för att han inte så skjuta iväg som en älg över banan utan arbeta mer med balans och styrka i avsaktningarna. Sen har vi övningen galopp-skritt -förvänd galopp - skritt - galopp - skritt - förvänd och det får inte vara mer än ett par steg i varje. Det hjälper både ryttare och häst att bli snabb i hjälperna. Man får bara se upp så man inte låter dem bli långa i övergångarna, utan håller sig samlade mellan hjälperna..... :P *dagens tips alltså för er som har dålig fantasi idag*


Prenumerera på min blogg här!


Kommentarer
Postat av: Ankie

dagens tips jo jag tackar jag! men vi som skenar upp i galopp m huvudet rätt upp å faller ner i trav å sen kanske hamnar i skritt när mamma fått fatt på sig själv i sadeln då? haha dagens domedagstänkande ankie... men idag gick d faktiskt att få fina avbrott, fattningarna får vi öva mer på! men nu har vi ju fått massa övningar av elke för det där, hurra!

kramar om

2008-12-21 @ 16:56:04
URL: http://www.ankiesen.com
Postat av: Patricia

Men va fan "sis". Du lär ju "rida mer koncekvent"! Sa aldrig att övningen var för alla, i alla fall inte kombinationen. Man får ju lämpa den till den egna utbildningsnivån såklart och känna av vilket som passar bäst mellan rakt och böjt spår. Men jag fick alltid rida den på böjt spår i början för att ha koll på alla delar. Vad var det Elke hade sagt nu..? "om och om igen tills det funkar"?



Pöss påre

2008-12-23 @ 01:42:28
URL: http://rallybabe.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0