Höger sida vs Vänster sida

Spaniz hade tappat en dojja ute i hagen igår. Det fick ju bara inte hända eftersom våran hovis har häcken full nu....eller alltid. Som tur var lyckades jag hitta den igen iaf. Faaaast innan det så gick jag och bar runt på en gigantisk snö och isklump för jag trodde att skon befann sig där i någonstans. När jag väl fick syn på skon och med tillhörande sula kände jag mig som "Sickan" i Jönssonligan när han går och klappar sin sko i tron att det är katt. Nåja en häst på schemat och då kan man ge 200% på  hästryggen. Fille och jag var ner i ridhuset och trimmade lite.....eller en hel del för det kärvade väldigt i högersidan. Blev mycket övergångar, sidvärtsrörelser och förvänd galopp innan det släppte.

Idag var tanken att gå ner till ridhuset för att jogga och känna av de övningar vi gjorde igår om det hade släppt i höger, dvs om jag fått fatt på vänster sidan. Visst hade det.....men det hade oxå vandrat över till vänster sidan. Men det är jag helt nöjd med. Då är vi på G! Gäller bara att hela tiden påminna sig om att inte haka fast i samma sida som Fille. Utan finna stödet på andra sidan så man kan ge efter i handen. Sen har jag lagt märke till en sak när folk rider förvänd.... dom släpper på innerhanden när dom ställer utåt, men det är ju fortfarande hästen yttersida dvs den sida som ska stödjas. Men många sitter ju och glappar och drar som om dom hade en gummisnodd i näven istället för att fokusera på stöd och att hästen spårar. För att få den i linje får man ju arbeta hästens yttersida, den mot banan, man får ju rida den ut mot väggen. Blir lite svårt med en tyger som flackar och rycker. *gestikulerar* Hänger ni med?!..... =)

Busarna blev vaccinerade idag oxå *yeeaaah* då var en sak avklarad inför 2009 ;). Bådas tänder såg bra ut, inga hakar som var i vägen för bettet eller som skavde *pust* Filles knölar var inget att oroa sig för, han har inga på svansroten eller i armhålorna alltså inga cancerknölar på hans söta hydda. *hurra hurra hurra*


Kommentarer
Postat av: Ankie

Jag är så glad att d inte va ngt allvarligt med Fille!!! Hurra!!!!! Nu kan vi andas ut igen och ta tag i vårens tävlingar igen, tagga varandra!



kramar

2008-12-11 @ 08:25:30
URL: http://www.ankiesen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0