C-tränare


En liten julklapp till mig själv kan man väl säga. I måndags var det dags för examen av min c-tränarutbildning på Strömsholm. Jag var rätt lugn efter att ha suttit med Maggan och skuggtränat under söndagen men det är nåt visst med anläggningen nere på Strömsholm. Det räcker med att man rullar innanför grindarna så känner man det. Putsade ridstövlar som klackar runt på området... givakt position så snart de stannar. Hälarna in och tårna ut. Får en att rygga tillbaka och undra vad sjutton man gett sig in i. Men jag respekterar verkligen anläggningen och folket som verkar där. Jag gillar mycket av det som sägs och vissa grejer är fakta, principer och vissa är åsikter. Värda att dela eller att skicka i soptunnan, det är upp till var och en.
Tycker att ungdomarna som går gymnasiet där med andra har super möjligheter, kunnigt folk i krokarna och underbar miljö att rida i.

Att mina knän började studsa lite så snart jag klev utanför bilen är inte så märkligt. Tycker alltid att det är värre att göra prov i något som man "borde kunna" man lever ju häst så mycket man bara kan i vardagen. Medan jag stod och väntade på min tur att hålla lektion kändes det däremot förjävligt rent ut sagt. Vet inte hur många gånger jag beslutade mig för att gå ut och spy, sedan ta bilen hem. Men stirrade snabbt i taket och tog mig i kragen. När det så var min tur dansade en mörkbrun liten sötnos in på banan. En piggelin 5-åring som tyckte att han aldrig hade sett nåt så skräckinjagande som en sarg förut. Men med sina söta ögon som kikade på mig så var jag plötsligt i en annan värld. Sen körde vi! Talade högt och tydligt, fokuserade på utbildningsskalans grunder som takt, lösgjordhet och stöd. Fick ryttaren att dämpa piggelinen och få honom att vänta på hennes kommandon bättre. Gav mig på att jobba lite på kvartslinjerna mitt framför examinatorerna för att de skulle se att jag kunde instruera och vägleda när det började svaja. osv
Det var en frustande och avslappnad piggelin som vi kunde avsluta efter ett 30 min pass.

Fick ett par jättefina omdömen av mina examinatorer som tyckte att jag snabbt såg helheten av ekipaget , gav bra tips och instruktioner till ryttaren, att jag var nogrann med ställning och böjning, återkopplade instruktioner under passet.... hum... ja det bara snurrade i huvudet på mig när jag klev utanför dörrarna på ridhuset. Efter en teoretisk skrivning, en nulägesanalys, 30 timmars skuggträning och ett praktiskt prov är jag nu examinerad C - tränare! Jag är så sjuuuukt lycklig, nu ska jag bara skicka in mitt diplom från hästskötarexamen som jag tog 2001 så har jag min licens i hamn sedan! Har egentligen inte riktigt landat i detta ännu =) Inte haft tid haha.  För det var bara att åka hem och fortsätta plugga till en tenta jag skulle göra tisdag fm. Vilken jag satte 96p av 100 på. Det har varit flyt denna vecka! 


Kommentarer
Postat av: Catta

Du är så duktig!! :D

2010-12-10 @ 18:46:26
URL: http://catarinam.blogg.se/
Postat av: Gun Hilmerby

Grattis, Grattis!

Det är du värd, efter allt slit och iskalla timmar i ridhusen.

Kram

Gun-Zan

2010-12-11 @ 09:54:38
URL: http:// har ej
Postat av: Cornelia

Vilken vecka!! Grattis till båda "proven", du är sååååå duktig! Kraaaam

2010-12-11 @ 20:36:40
Postat av: chioli

Grattis! Duktigt!!

2010-12-11 @ 21:42:10
Postat av: Madde

wow! grattis vad roligt! :)

2010-12-18 @ 21:03:54
URL: http://panaccea.bloggspot.com
Postat av: Fanny Claesson

Super duper grattis!!

Det är du värd!! :D

2010-12-21 @ 23:56:34
URL: http://claessonfanny.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0