Baka baka baka :)

Igår bakade jag alltså för första gången ensam, eller...med mig hade jag förstås min bättre hälft i det här fallet kanske mer räknad som den sämre ;)hihi neee helt ärligt så var vi lika illa ute båda två, och då är han iaf duktig på mat.

Lärdom ett: Numer antar jag att om det står smör el. matfett så menar de att OM man väljer att ta smör så ska du värma på det - kan det stämma? Jag blev iaf tvungen att testa både med och utan smält. Den med osmälta...... ser ut som en enda stor smulpaj och det går inte på långa vägar att göra några rullade längder för den smular bara sönder. (fast mamma sa idag att den andra hade gått oxå....oups)
Så 400 gram smör gick alltså åt till mina testsmetar :P Och för min räkning funkar det MYCKET bättre att smälta smöret och sedan ha i alla andra ingridienser. Knåda ihop till deg och sedan rulla ut i en länga ca 20 cm lång.

Lärdom två: Om du ber din andre hälft hjälpa till se till att vara tydlig med HUR du vill att han ska behandla den uppdelande rullen om 20 bitar vilka var och en ska rullas till bollar. Är du bara lite tydlig kommer han snart stå som ett frågetecken och undra huuuur sjutton han ska få klumpen, som han lyckades smula sönder på ½ sek till en boll ;) 

Lärdom tre: Tro inte att du ska hinna göra 20 perfekt rullade bollar för att sedan systematiskt göra försänkningarna som sylten ska ligga i. De kommer nämligen ha hunnit torkat till ytan och när du trycker så krackulerar dem. Jag som la ner sån tid för att vara "säker" på att få snygga kakor.... men men fick snarare vara glad om de ens höll ihop. Kanske hade det gått bättre med den andra smeten, den med osmält smör?

Lärdom fyra: Jag kan bara jag vill! För jag fick en plåt med hemmabakade kakor och det luktade sååååå gott i hela huset. 

Lärdom fem: Min andra hälft kommer aldrig sluta exprimentera. Han gjorde jättestora syltmuffins av degen jag inte använde.

Så nu när jag är i pysslartagen, ja för jag har faktiskt sytt gardiner till köket dessutom! *stolt* så kan ni väl ge mig era tips på enkla bakverk . Jag lär ju fortsätta prova tills jag lär mig =) Har lovat att baka bullar tills nästa styrelsemöte som de andra redan bestämt att ska vara här - de är allt bra nyfikna hur jag har det i nya huset.








Kommentarer
Postat av: Warnmark - Du kan bli veckans blogg -bloggen för dig & din häst

Sv; Haha ja, men om det blir tretorn stöveln så kommer jag absolut inte att använda den i dressyren ;). Har kollat in Cavallo men har tyvärr för breda vader för iprincip alla ;/. Och specialbeställa kostar ju några hundra extra. Men ska kika lite närmare på dom =)

2010-01-07 @ 15:58:55
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Mitt liv som hästnörd

Mmmm, de ser ju riktigt smarriga ut!:)

2010-01-07 @ 20:43:18
URL: http://casey.webblogg.se/
Postat av: chioli

Tycker det var redigt att baka överhuvudtaget, pröva annanaspaj, jätteenkelt(och med smält margarin:-))och gott med vaniljglass till! Jag gjorde cheescake i ung igår smaka som småländs ostkaka :-( (fy tusan så äckligt), skall göra en fryst istället lite godare! Ha det i kylan (-20 nu!)

2010-01-07 @ 22:06:58
Postat av: chioli

Jag tycker det var redigt att baka överhuvudtaget, pröva annanaspaj istället (med smält smör:-)) gott med vaniljglass till. Jag bakade cheescake i ungn igår, smakade som småländsk ostkaka :-(, attan så äckligt! skall göra en fryst någon dag istället=god. Ha det bra i kylan(-20 nu!)

2010-01-07 @ 22:11:17
Postat av: Sara - Gotlandsryttaren

sv; Ja det är så synd om henne :(



Okej jag har vart i globen typ tusen gånger (det som ligger närmast och lättast att fixa boende, typ därför). Fast jag brukar bara gå på en-två "delar" så att säga, alltså dom när det bara är tävling och ingen show, och sen spenderas timmar i annexet hehe :P

Vill jättegärna åka till göteborg med det lär ju inte bli i år iaf, för har inga biljetter bokade :P

2010-01-07 @ 23:37:58
URL: http://gotlandsryttaren.blogg.se/
Postat av: loisa

sv: haha ja, det är helt sjukt egentligen! (a)



aha, blir kul att läsa. :)

första starten blir 17/18 april å Umeå RF¨, det är Lokal/Regional.

om allt går enligt planerna förstås, han har haft kotledsinflamation min ponny, och är behandlad.

Dock ser han helt fräsch ut nu, beter sig även annorlunda, samt rör sig annorlunda. Får se vad veterinären säger på måndag!

Så förmodligen, och förhoppningsvis är han igång och fräsch då! :)



Din då ?

2010-01-08 @ 02:01:01
URL: http://sorino.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0