viltolyckor

I en artikel i vår morgontidning läser jag om att allt fler krockar med rådjur. Olycksstatistiken är till och med oväntat hög!
I hopp om att folk nu ska ha detta i åtanke när de är efter vägarna, så siffrorna åter kan minska, har man stapla upp ett par förslag till att förebygga en olycka.

Kloka ord:
* Anpassa farten efter väglag och sikt (vanlig vett och etikett som bilskolor och inte minst föräldrar går på repeat om)
* Håll inte bara uppsikt på vägen utan också terrängen bredvid. (Tyvärr många som kollar precis framför bilen bara)
* Tänk på att många djur är flockdjur. Finns ett djur kan det finnas fler.
* Kom ihåg att vilda djur även finns i tätorter. (katter och hundar därtill)

Punkter jag bara inte kan låta bli att se det ironiska i:
* Glöm inte bilbälte. ( Dvs, då kommer du sicksacka smidigt mellan en skock skenande rådjur som passerar vägen?)

* Var särskilt uppmärksam vid skymning, gryning och tiden där emellan. (Kanske hela nätter och gärna hela dagar alltså?)

* Ta hjälp av varningsskyltar längs vägen, de finns för att varna. ( Inte ens jag är så blond att jag inte förstår ordet varningsskylt)


Kommentarer
Postat av: ina

Ja usch vi körde på ett rådjur i somras inte kul :/ bälte hade jag såklart inte heller men tur däremot!



Rosa är fiint haha! ;D plastrongerna har jag beställt på http://equidesign.dinstudio.se dom har hårdekorationer också, superfina!

2010-10-05 @ 19:48:24
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: Ankie

Sen tkr jag alla vilda djur borde ta sig till ica maxi å köpa reflexer så vi hinner se dem! Eller så får jägarna skjuta dem med bedövningspil och utrusta dem med clips i öronen som är reflekterande...

2010-10-06 @ 08:35:52
URL: http://ankiesen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0