Tips från coachen ;)

Skippar allt det som legat under rubriken tråkigt för helgen och går direkt till sånt som jag klassar som roligare =) Hur det än är och vad man än ska göra så finns det alltid något av alternativen som är lite lite roligare, så även om jag både tycker om att jobba och plugga så är hästar såklart ALLTID roligare. om det inte är -20 grader kallt som det var här i morse vill säga ;) hihi
Egna hästarna vaccinerade så jag har låtit dem ta det lite lugnt och det passar ju schemat med allt annat bra just nu! Däremot var det träning med E och hennes Albin på lördagen där ännu en aha-upplevelse uppenbarade sig för min ambitiösa elev. Det märks att hon tar med sig det hem och letar efter känslan samt gör sina "läxor" för vi får hela tiden trycka på nya punkter. Superkul!
Sen var jag ombedd att supporta på framridning under söndagmorgon. I själva prog gick det inte riktigt som "planerat" men man får ta med sig hästens tidigare erfarenheter.... vilket i detta fallet är = 0 och ryttaren har bara haft unghästen sedan i aug. Precis allt är nytt för honom sedan han landade i Sverige, ursprungsland Polen. En kille som verkligen försöker förstå allt hans ryttare ber om, jag tycker han är supergo. Så vi fick vara nöjda med att han klarade röran på framridningen och släppte till riktigt fint. Klart att det var konstigt att plötsligt stå helt ensam inringad av ett dressyrstaket och ett matte på ryggen som så gärna ville att allt skulle klaffa precis nu.... vi känner väl alla igen just den känslan. Och inte mindre den otroliga besvikelsen som äter upp en efterråt när man konstaterar att all träning varit som bortblåst - påt igen bara!!!

Det var faktiskt riktigt länge sedan jag var på en lokal tävling men det var underbart att känna på den stämningen som infann sig här. Förhoppningsvis kan Fille oxå explodera runt i en LB här snart, bland fjordingar... jo ni läste rätt, det var hela 2 st med som var supersöta inte alltid bästa formen men dom gjorde det som begärdes - inte så mycket mer dock =) Men här var oxå ett par riktigt heta ämnen för framtiden varav jag bara älskar en av de 5-åringar som var med. Efter Okeanos - Romeo - Marino... intressant!

Ett tips för alla som ska ut och tävla nu när säsongen dragit igång igen så smått. Ha som rutin att alltid packa med ett litet sjukvårdkit! Om man inte som mig har en stor dunk med eget vatten så ha iaf en liten petflaska med vatten om hästen skulle råka trampa sig, vilket är lätt hänt under förhållandena, så det är lätt att tvätta bort det blod som eventuellt runnit längs benet. I synnerhet om ni har en skimmel eller häst med strumpor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0