Somewhere over the rainbow

Nu är verkligen vädret "ostabilt", ena dagen riktig höstrusk och den andra solsken med bitande kyla. På väg till skolan i fredags morse hade mitt bilbatteri dött. Sånt som bara inte får ske när man har lite ont om tid, men såväl ett tydligt tecken på att min älskade Audi också uppmärksammat vinterns intåg. Den är nämligen inte alls nåt större fan av frost och nollgradiga temperaturer. Ptja... känns väl igen på mig. Sådan matte, sådan bil och häst gäller här på gården - en hel hop med fryslortar.

I helgen har det hunnits skola, inte bara fredag utan lördagen lång oxå. Ridning och träffat vänner. Uteritter med Spaniz och åter vänjning och inpassning av kandar. Jag börjar nästan alltid från ruta 1 när vi haft ett längre upphåll från kandaret. Vill inte chocka honom utan vi tar det steg för steg för att han ska ha chansen att acceptera "tandställningen" i munnun och mina allt hårdare krav. Och till en början tycker jag man kan passa på att ta kandaret om man iaf bara har en inplanerad skritttur. Här i krokarna är någon härlig skogstur med långa galoppsträckor inte att tänka på då man lika gärna kan bli förväxlad med en älg... eller ja, inte jag då men store brun under mig. Jägarna hägrar fritt i var och varannan dunge.
Idag blev det dock ett pass inne, Spaniz accepterade den nya porten man satt upp på ena kortsidan... den stämmer ju inte i färg med resten av sargen och herrn hade stora koncentrationssvårigheter sist vi var inne. Denna gången var han mer med på notorna och undrade vad jag ville att vi skulle göra. Lite stark i sin högersida som vi jobbar på. Mycket övergångar i båda varven och kvicka bakben. Inte bara mellan gångarterna utan också placeringar, från öppna till sluta, sluta till öppna på diagonaler,skänkelvikning för höger skänkel - rakrikta - skänkelvining för vänster skänkel längs kvartslinjerna. Galoppöppnor på långsidorna med avbrott till skritt, bibehållen böjning och energi fram i nåt steg för att sedan kvickt rulla över i galopp med bibehållen böjning igen osv. En övning som för oss är väldigt bra i detta stadie, han kommer bra på rumpan, det stärker och jag får loss honom bra i sidorna utan att jag behöver hänga upp mig på den där högersidan. Annars har man ju en tendens att få tvångstankar över att den där "knuten" bara måste vara utarbetad innan man kan gå hem osså kanske man börjar spänna sig och irritera sig istället. Ridningen blir ju inte så värst positivt påverkad när man börja irritera sig, det känner ni säkert igen =). Båda sidorna måste ju jobbas lika mycket så emellanåt får man koppla bort det punktade problemet för orsaken sitter ju egentligen någon annanstans som oftast, i det här fallet troligen vänster bak.

Fille är som en nyladdad duracellkanin. Gårdagens pass var inte ett träningspass så tillvida att vi tränade några muskler utan snarare tränade tålamodet. Det krävdes så lite som en bil med dubbdäck, en accelererande buss, några barn skrattade....... så var han i luften och flaxade. Nerverna var verkligen utanpåliggande och musklerna spända som fiolsträngar. Nåväl har har gjort superfina pass i ridhuset innan, så han var väl värd att lattja lite. =)

Hur är era hästar just nu? Jag har hört andra som tycker deras hästar blivit skvatt galna för er period. Känner ni igen det?




Kommentarer
Postat av: chioli

På sista frågan är svaret JA, efter klippning blev det borttagning av energifoder och bara ensilage! Inte hjälpte det inte, men å andra sidan kan lite överskottsenergi för oss göra mirakel. Nu har vi lärt oss byten vilket jag trodde var en omöjlighetför!

2011-10-25 @ 18:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0