Dähönthit - det hör inte hit...men

Där jag bor pratas det både brett och bröligt. Av nån anledning har jag själv bara en viss kryddning av dialekten i mitt tal och hör inte alls till skaran som man direkt kan peka på och säga varifrån man är.
Nedan kommer några smakprov med översättning (lånad från Linnea på FB) så ni kan tolka mig om ni skulle stöta på mig ute på tävlingarna och jag mot förmodan trillat dit i Sandviksmålet. I övrigt undrar jag om jag fått dyslexi eftersom jag märkt att jag gärna och ofta tappar ord,felstavar eller dubbelskriver ord. :P Vet att det oftast är för att jag skyndar mig eller för att jag är så exalterad över nåt så jag bara vill printa ut det. Så ni får väl ha lite överseende, tydligen kan vi människor förstå bra mycket sämre stavelser/skrivelser än mina slarvtabbar. Det har jag märkt på dessa tester folk lagt ut bla FB där det bara gäller att första och sista bokstaven i varje ord är på sin plats så läser vi automatiskt ut det korrekt, visst är hjärnan bra intressant!

Dä funkant - Den fungerade inte
Däbintnå - De blir inget
Venne - vet inte
Djickent - Det gick inte
Javaute - Jag var ute
Dä gånt - Det går inte
Halu fått nålå ? - Har du fått något då?
Vaälämälä ? - Vad är det med dig?
Tjöföbi - Kör förbi.
Dähönthit - Det hör inte hit
Vajölö - Vad gör du
Ringint hit älä - Ring inte hit heller
Jölä dulå - Gör det du istället.
Äffö tröket - Det är för tråkigt
Vant anmä ? - Var han inte med ?
Däjönt nå - Det gör inget
Du skänt tro pån - Du ska inte tro på honom
Jönt påäng gång - Gör det inte på en gång
Fålsä - Får väl se
Anäntinna - Han är inte inne
Fickint - Fick inte
Dönditan - Slå till den
Tainulå - Ta i nu då
Rätutan - Räta ut den
Ban - Barn
Nånstansch - Någonstans
Annanstansch - Annanstans
Klöpp - Klippte
Tröck - Tryckte
Röck - Ryckte
Mös - Myste
Bääsch - Beige
Chäf - Chef
Läcker -Något läker t.ex. vattenkran
Nåra - För få/Några
Änte - Är det inte

Kommentarer
Postat av: Catta

Ja, nog kände man igen det mesta allt.. ;) Kram!

2012-01-10 @ 09:48:08
URL: http://catarinam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0