Msv A:1 på Falu Ridklubb

Förra veckan blev en vecka full av sena träningskvällar med Spaniz inför Falu Ridklubbs Regionala/Nationella tvådagarstävlingar. Den ihållande hettan gjorde det ju mer eller mindre omöjligt att rida under normala tider om man ville sätta lite press på sig och hästen. Inför tävlingen i Falun fick vi till en bra och varierad träning tycker jag. En hel del pepp och lek ute i skogen men såklart även en del allvar på banan. Tror dock att det är så gott som första gången någonsin som jag väljer att rida ut dagen innan start men faktum är ju att Spaniz hittar till samling så mycket enklare när vi är ute. Han letar sig dit själv utan att jag behöver uppmana honom, vilket är supergymnastik för herrn.
 
 
 
På lördagen anlände vi till ett kvavt Falun. Jag och klubbkompisen hade starttider lagomt kring lunch *flåååååås* Man får verkligen tänka sig för både vad gäller framridning och vätskeintag och nedkylning. Min framridning blev förvisso i kortaste laget kände jag men i efterhand konstaterade jag att varken Spaniz eller jag hade nog pallat så mycket mer. Inne på banan kändes det som om jag fick igenom honom bra i sidorna i skolorna men han blev däremot  något lång. Efter att jag fått tagit några djupa andetag i den ökade skritten och fått tillsatt lite syre i kroppen gjorde vi det bästa galopprog. någonsin i denna klass. Kanon piruett till vänster och bra byten på hjälpen. Serien satte vi som smäck, fem byten i vart tredje, bara det att Spaniz så gärna ville visa ännu fler. Han förekom mig alldeles med ett 6:e byte varpå jag såklart fick lägga till ett 7:e för att vi skulle komma ut i rätt galopp - typiskt!
Väl klara var det bara att skynda sig mot trailern och få av både mig och hästen utrustningen. Fylla på med vatten och hälla hinkar med kallt vatten över Spaniz innan vi promenerade av honom. Supernöjd med känslan inne på banan och det kändes som om att jag kunde påverka honom genom hela prog.
 
Söndag och jag skulle få starta på morgonkvisten - skönt! Ngt svalare och banan bättre vattnad. Lite längre framridning och lite mer tryck satte vi redan från början. Inne på banan var jag beslutsam och så glad att jag äntligen känner att vi rider igenom det här programmet. Skönt att hjärnspökena börjar försvinna! Supernöjd med travprogrammet och kanske lite mindre nöjd med galopprog. Eller slutor och piruetter satt finemang men mot slutet så trasslade ett par av bytena och då började det kosta poäng. Men oavsett det är jag nöjd men känslan och de framsteg som vi gjort. Sen gäller det nu bara att få ihop lördagens galopprog med söndagen travprog. nästa gång ;) Önska mig lycka till hihihi.
 
Den här veckan har grabben fått vila sig lite men i morgon börjar allvaret igen då det är dags att förbereda sig inför den kommande helgen med Birgitta-träning och helgen därpå väntar mer tävlande i MSV A:1 och S:t George.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0