Mitt 2014 !!!

Så hur var ridåret 2014 egentligen för våran del? Ett år som bjudit på högt som lågt, vi har svävat på moln och bokstavligt tuggat grus. 
 
Vi startade året med fortsatt samarbete med Birgitta Kjellin. Hon har verkligen satt oss i rätt övningar som hjälpt oss spänna bågen. Därtill har hon peppat och satt lite råg i ryggen på mig för att jag ska våga fortsätta där jag en gång vek ned mig. 
 
 
 
Tävlingsåret började i april med en Msv B:5 för att känna av formen och jobba med de dryga hjärnspöken som förförljer mig i serierna. Det kändes redan här att vi hittat en ny växel och nivå. Bra känsla och fortsatta kvalpoäng. 
Hela inlägget om tävlingen kan ni läsa här: "Finally - Tierp!"
 
 
 
I april gick vi även omkull under ett träningspass i ridhuset. Jag trodde på allvar att Spaniz skulle bryta nacken när han voltade och fick hela sin egna kroppsvikt nertryckt över sin vrida nacke. Våra förskräckta blickar möttes och jag hann tänka måååååånga tankar innan denna förjäkla flygtur slutade. Att både jag och Spaniz klarade oss med skrapsår, blåmärken och lite trasig utrustning får jag klassa som änglavakt! Här skrev jag om olyckan: "Saved by an angel"
 
 
 
Jag fick stryka mig från ett par tävlingar så vi fick återhämta oss och i maj åkte vi på vårt första besök till Mälarkliniken för att kolla upp hern efter att han under ett pass bara stannade och okontrollerat satt sig på rumpan. Man kunde dock inte hitta den minsta anledningen till det inträffade. Tvärtom fick jag mycket cred för en väl- och jämtmusklad häst. Att han var 22 år överraskade de flesta =) Vi har inte sett  några liknande tendenser sedan dess.
 
 
Filipin hade fördelsedag den 28 maj, sin 30:nde i ordningen och firades här hemma med godis och presenter, Hans egna FB-sida fylldes med gratulationer och minnen genom åren som folk ikring oss delade med sig utav. 
 
 
 
I juni fick Filipin agera fotomodell till det svenska företaget PS of Sweden. Han hamnade därmed på deras hemsida iförd det snygga tränset Shine Dressage Revolution.
 
 
 
I juli var vi igång med tävlingarna igen och det med basta! ;) Vi körde fast beslutet på med Msv:A1 och Prix St: George. Det kändes allt mer bekvämt i klasserna och jag kom allt mer till ridning. Började kunna sätta lite press och kadens inne på banan. Fortsatte med fokus på att hålla ihop på ytter och uppe för inne och ha gas på "innerskänkel". Från att slutor var en svaghet under 2013 blev dem vår styrka 2014. Bytena visade sig allt jämnare och jämnare, serier som enskilda. På träning lyckades vi sätta 5 byten i varje. 
 
 
 
 
 
Vi kvalade oss till nationell Msv:A1/ St:George
 
 
 
Avslutade tävlingsåret med en start i Msv B4 då jag gärna ville prova på tävlingsplatsen då jag visste att det brukar vara bra arrangemang med en avslappnad känsla. Dock var det riiiiktigt skitväder, Regnet vräkte ner, tyglarna gled konstant ur händerna och banorna låg under vatten. Ändå lyckades vi göra ett väldigt jämt program med alla byten på plats ännu en gång vilket ledde till en 2:a plats på 66,73%
 
 
 
 
I oktober gjorde jag en jubileumsstart med Filipin för att fira hans 30-år. Då han reagerade så starkt på kombinationen bad och knoppar inför PS of Sweden fotograferingen, först galet taggad, lycka och sen ren besvikelse när vi efter att ha struttat runt i hagen bara gick hem igen för att dra ur knopparn. Det i kombinaton med att han är så pigg och fräsh så kändes det som om vi kunde göra en start för att återuppliva några gamla minnen. Det fick gå hur som, vi skulle bara ha roligt =) Känslan inne på banan var fantastisk, hans showman och vinnarskalle visade sig direkt vi kom till tävlingsplatsen. Det var helt fantastiskt att se honom sådan igen. Att vår prestation sedan räckte till 69,37% och seger över 20 storhästar förde oss alla i teamet till gråt.
 
 
 
Filipin blev omskriven i Tidningen Ridsport. Nåt som uppmärksammades av många via delningar, likes och kommentarer. Reportaget finns här:
http://www.tidningenridsport.se/Reportage/Reportage/2014/10/Filipin-30-ar-alskar-att-tavla/
 
 
 
För egen del utökade jag körkortet, jag har deltagit vid Ryttarstugans fotoshoots med vårens och höstens nyheter samt ingick i gänget som gick modevisning under årets stora hästfest i för disktriktet under Ryttargalan. Under året har också elever gjort fantastiska framsteg såväl på träning som på tävling och det är superkul att följa dem!
 
Jag vill så avslutningsvis tacka mitt fantastiska Team som alltid finns där i ur och skur!!! Så otroligt glad för det stöd jag har från dem. Mamma, pappa, sambon Per, fotograf Linda och tränare Birgitta. <3
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Våran kämpe!!!

Svar: 😘💖💎
Patricia Lüdke

2015-01-02 @ 10:24:26
URL: http://mylifeandbrian.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0