Peroni CML

Så vem tillhör då dessa svarta pigga öron? Det är våran nya team-medlem och förhoppningsvis framtida stjärna med namnet Peroni CML (kärt "barn" har redan många smeknamn). Han är  en vaken och känslig valack på fyra år efter Blue Hors Zack - Métall. Uppfödare är Charlotte och Magnus Liliemark 
 


Vi har inte hunnit göra allt för mycket tillsammans under våra nu 3 v tillsammans utan har valt att skynda långsamt och bygga förtroende. Vi har såklart jobbat mycket med grunder som gas, broms, lösgjordhet i sidorna och kontakt. Så otroligt roligt när man får respons och i slutet av passet känner att ens övningar fått önskad effekt. Tillika att man kan fortsätta där man slutade efterkommande pass. Och skillnaden blir ju så stor! Med Spaniz har jag också fått önskad effekt av övningar men sista tiden har vi varit inne och grottat i så små små skillnader att man ibland knappt vetat om man lyckats eller inte. 
Hittills har jag valt att hålla arbetet till trav och skritt. Vi test galloperade vid 4:e passet tillsammans och då kokade allt ihop i hjärnan på hjärtat. Han gjorde inget för att vara dum utan blev bara väldigt stressad av vilja göra rätt men inte förstå. Vi hade ett ben, inget ben, alla ben i marken och det var en salig blandning av skritt,trav,galopp i samma "språng". Så vi backade bandet - förtroende, lösgjordhet, kontakt och förståelsen för de frammåtdrivande hjälperna. Så på mig själv fick jag såklart lägga fokus på tydlighet och konkretisering.
Vi har haft flera kalaspass men igår hade vi ett sånt där superpass där jag hade jämn kontakt och han var som en liten geléklump mellan mina skänklar, så jag passade på att bara se om en galopp skulle fungera. Och där var den - guldgaloppen! Som att galoppa på moln!
Han får mig att dra på smilbanden var och varannan dag denna gosse och denna resa är så spännande! <3
 
 



 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0