Fiskbensdillen slår till!

Nu när leran är kommen och gyttjebaden är ett faktum så gäller det att försöka rädda det som räddas kan, dvs det som inget täcke ligger över =) I kombination med rullning så kommer även tiden då mina (och många andras) hästar börjar tugga i sig både det ena och det andra i hagen. Det kan förstås leda till ett par mindre goda hälsotillstånd. Däribland kolik, varpå  jag anser det viktigt att det finns vatten i hagen, och dels störd tarmflora med diarré som följd. Filles mage reagerar för det mesta med diarré. Så för att skydda och underlätta skötseln av svansen gör jag gärna flätor under dessa årstider. Jag tycker mig också ha märkt att Fille trivs med det, han tycker själv att det är besvärligt när magen är i obalans och ser lite lätt generad ut när han råkat bajsa ner hela svansen. Med flätan har han det lättare att hålla undan den. Sen har han såklart heller inget emot att jag lägger ner x-antal pysselminuter på honom.... om det nu än är så att jag bara står och pillar honom i svansen för att göra ännu en fiskbensfläta, han kopplar genast av och njuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0